29 C
Kota Kinabalu
Jumaat, 22 Februari 2019
"Allah S.WT sedang mengajar engkau Madi" katanya yang separuh berbisik kepada saya. Mungkin sekadar untuk mengalihkan topik perbualan yang terasa berat tadi. "Allah sedang mengajar saya?" Sekadar mengulangi ajukannya pada saya. "Allah mengajar kau melalui dorang bah tu" "Apa yang Allah sedang...
Pernahkah kita bertanya kepada diri sendiri, apakah yang kita cari dalam kehidupan kita seharian? Atau pun pernahkah kita bertanya kepada diri sendiri, mengapa perlu kita belajar? Mengapa harus ditanya sebegitu? Agar dikemudian hari kita tidak meraba dalam kegelapan. Tanpa sedar...
"Kesempitan selalunya menjadi pintu kepada perkara-perkara luar biasa". Itulah antara nasihat-nasihat daripada sebahagian sahabat kepada aku beberapa bulan yang lalu. Aku bersyukur punya sahabat yang sudi mendengar dan memberi nasihat dikala waktu hampir tersungkur jatuh. Benarlah kata orang, kehidupan kita tidak selamanya...
"Baca-baca tulisan dia ni, sembang dalam blog macam orang yang telah lama berjaya je. Kongsi pengalaman, testimoni dan tips bagai seperti dah pernah untung juta-juta. Tapi bisnes apa pun tarak? Sembang macam pengalaman kalah jutawan." Pernah saja aku mendapat inbox...
"Kadang-kadang kau rasa seperti sudah memenuhi semua apa yang Tuhan perintahkan. Kau rasa apa yang kau telah lakukan semuanya adalah yang baik belaka. Semua yang dimurkai Allah telah kau tinggalkan. Namun ujian daripada-Nya sentiasa menghantui kau. Kau rasakan bahawa...
"Cemburu. Jangan sekali-kali kau persalahkan perkataan ini jika belum membaca dengan sepenuhnya. Cemburu itu aku tau kau cuma fikirkan dari dalam kotak fikiran kau dan sudah pasti aku percaya bahawa yang kau tidak akan sesekali berfikir di luar kotak. Kau sudah...
"Hidup jangan statik". Aku membalas pertanyaan seorang kawan yang rasa kurang senang dengan pilihan aku terpesong jauh dari bidang pelajaran dekat universiti dulu. Begitu ramai yang mengikut rasmi orang. Belajar sesuatu bidang dalam universiti dan terus mencari pekerjaan sesuai dengan...
"Kenapa dia senang sentiasa?”. Smooth saja jalan hidup dia aku tengok. Dapat kerja bagus, kahwin dengan wanita berkerjaya, dapat pergi mengerjakan umrah dan haji?. "Hermm, lumrah hidup". Seperti tiada masalah pun dalam hidup dia. Aku merenung panjang sambil memikirkan kisah hidup...
"Kau tahu, ketika saat kau gagal pasti akan timbul bermacam-macam persoalan yang berlegar difikiran kau. Tapi yang pasti ramai akan berkata 'apa yang aku buat salah?'. Kau percaya, waktu itu pasti akan muncul perkataan "kalaulah" dalam setiap kali kau...
"Geramnya. Aku yang minta untuk dapat pekerjaan tu, tengok-tengok orang lain yang dapat. Aku minta naik pangkat, dia pula yang dapat. Aku sepatutnya bersama dia, tapi orang lain yang naik pelaminnya." Katanya yang sedikit sesal melihat kegembiraan orang lain. Aku hanya mampu tersenyum...

Follow Us

2,482FansLike
6FollowersFollow
359FollowersFollow
0FollowersFollow
183FollowersFollow
30SubscribersSubscribe